A Cg szabvány 2.0 változata 2007. december 19-e óta elérhető. Ez a 1.5-s fordítót váltotta fel. A 2.0-ás szabvány a régivel teljesen kompatibilis, ahhoz képest csak bővítéseket tartalmaz.
Az új kiadás fontosabb lehetőségei:
A fordító, a Cg Runtime Library valamint a dokumentáció a Cg Toolkit oldaláról tölthető le.
Mivel a shader programok minden esetben valamilyen CPU-n futóprogram segítségével futnak, ezért a parancssori fordító mellet lehetőség van a főprogram futása közben, a Cg Runtime Library függvényeinek hívásával fordítani a programot.
A fordításhoz mindkét esetben meg kell adni a shader belépési pontjaként használandó függvény nevét, és a használni kívánt profilt.
A profilok nyelvi szintű használatának igazi előnye a főprogramból való fordításkor jelentkezik, mert a főprogram a Cg Runtime Library segítségével le tudja kérdezni a gépen használható legfejlettebb profilt, és arra tudja fordítani a shader-t.
A lefordított program videokártyára töltéséhez, valamint a főprogram és a shader-ek közti adatkapcsolatok meghatározásához szintén a Cg Runtime Library függvényei adnak lehetőséget.
A következő kódrészlet OpenGL alatt mutatja be egy vertex shader betöltéséhez szükséges lépéseket.
A fentiek helyett shader programok interaktív fejlesztéséhez használható az NVIDIA FX Composer környezet. A FX Composer HLSL nyelven írt shader-ek készítésére szolgál, de a két nyelv közti minimális különbség miatt jól használható Cg programok fejlesztéséhez is.