Íme, néhány rendkívül egyszerű és könnyen érthető példaalkalmazás forráskódja,
melyek nagy mértékben leegyszerűsítik a nyelv megismerésének folyamatát.
Az egyes forráskódok mindig egy adott fejezethez tartoznok,
ezért érdemes a fejezet elolvasása után megtekinteni és kipróbálni ezeket az alkalmazásokat.
01) Hello World (háromféleképpen) - Letöltés
02) Nyelvi elemek (változó, szám, karakter, string, tömb) - Letöltés
03) Üzenet küldés (unáris, bináris, kulcsszavas, láncolás(2x)) - Letöltés
04) Alprogramok (blokk(2x), metódus) - Letöltés
05) Elágazások (if/else, egymásba ágyazás, switch-case) - Letöltés
06) Ciklusok (while(3x), repeat(2x), for(2x)) - Letöltés
07) Iterátorok (do(2x), select, reject(2x), collect, detect(2x), inject into(2x)) - Letöltés
08) Osztályok (absztrakt osztály, származtatás) - Letöltés
09) Reflexió (class, isMemberOf, isKindOf, respondsTo, egyenlőség/ekvivalencia vizsgálat) - Letöltés
10) Folyamatok (fork, yield, prioritásos, leállít, felfüggeszt, osztott sor, szemafor) - Letöltés
Íme, néhány egyszerűbb tervminta SMALLTALK nyelvű implementációja.
Ezen kódrészletek megtekintése, csak az alapok elsajátítása után ajánlott.
01) Absztrakt gyártó (létrehozási) - Letöltés
02) Építő (létrehozási) - Letöltés
03) Gyártó művelet (létrehozási) - Letöltés
04) Prototípus (létrehozási) - Letöltés
05) Egyke (létrehozási) - Letöltés
06) Átalakító (szerkezeti) - Letöltés
07) Összetétel (szerkezeti) - Letöltés
08) Díszítő (szerkezeti) - Letöltés
09) Arculat (szerkezeti) - Letöltés
10) Könnyűsúlyú (szerkezeti) - Letöltés
A Complex.pac a Number osztály-ból származik és a komplex szám típust valósítja meg annak minden műveletével, és különféle kiíratási lehetőségeivel (például: polár koordinátás alak). A package Dolphin Smalltalk segítségével készült. A komplex típus forráskódja. Használata:
k:= Complex new: 1 new: 1. j := Complex new: -1 new: -1. ossz:= k + j. ossz show.
A smalltalk is támogatja az adatbázis kezelést. Az itt található példaprogram egy GUI-n keresztüli regisztrációt és bejelentkezést tesz lehetővé. Az adatbázis egy SQLite fájl, ez egy speciális szerver nélküli adatbázis. Az adatbázis kezeléshez szükség volt egy package importálására. A program, az adatbázis és az adatbázis kezelő package az alábbi linkeken érhető el: A program forráskódja. Az adatbázis fájl. Az adatbázis kezelő forráskódja. Használata:
SManagerShell show.
Egy egyszerűbb TCP protokollt használó chatserver alkalmazás megvalósítása SmallTalk nyelven. Egyszerű a használata : GNU SmallTalk-val interpretáljuk az Init.st fájlt, ezzel el is indul a server amire telnet segítségével tudunk kapcsolódni a 8000-res porton.
Inicializáló fájlA példa hasonló az előzőhöz, de ehhez grafikus kliens program is tartozik. A kliens GTK-ra, layoutokra, eseménykezelőkre és TCP kapcsolatokra is jó példa.
Készítette: Körmendi Gergely (2012)
GNU SmallTalk 3.2 Linux
Kliens Szerver Egyszerű rajzolóprogram, amely Morphic objektumokat képes kirajzolni a rajzoló felületünkre.
Sok látott rajzoló programtól eltérően, használ egy grafikus modellt,
így a rajzolt ábrák nem csak a megjelenítő canvas-on "tárolódnak", hanem a modellben is.
Ez a modell Morph objektumok egy halmaza.
A program leírása.
A zip kiterjesztésű fájl letölthető innen.
A dobókocka példaprogram egy dobókockát szimulál, amely forog, kattintással
lehet megállítani(megáll) és elindítani(dobni).
A Quinto egy érdekes logikai játék,
melynek célja az adott tábla lefedése. Szabálya: ha kattintasz valamire, akkor ő és
a környezetében lévő 4 elem ellentettjére változik.
Mindkét program Squeak Smalltalkban készült el, először a File List Window-ban
dupla kattintással kell installálni az osztályokat, majd példányosítani, futtatni őket.
A források: A
dobókocka forráskódja.
A források: A
Quinto forráskódja.
És a használatuk:
DieMorph new openInWorld. SBEGame new openInWorld.
Ez a program a jól ismert amőba (tictactoe) játék megvalósítása Smalltalk nyelven.
A program a Morphic grafikus felületet használja, így tekinthető a Morphic bemutatására készült
példaprogramként is. A fejlesztés a Squeak környezetben történt.
A program leírása, a forráskóddal együtt.
Használata:
tictactoe:=TicTacToe new.
A Connect4 játék implementálása
A program leírása.
A pac kiterjesztésű fájl letölthető innen.
game:=GameTable new.
game show.
Ez a program egy logikai játékot valósít meg, melynek lényege, hogy a játékos rekonstruálja, hogy melyik színsorra "gondolt" a számítógép. A találgatásai kapcsán visszajelzéseket kap, így tud következő alkalommal hatékonyabban tippelni a sorban szereplő színek és helyük kapcsán.
A program leírása.
Forráskód
Használata:
game:= GWindow new.
game init.