A Symbian C++ programozási nyelv

Fordítás, szerkesztés, fájlkiterjesztések

Fordítás, szerkesztés

Az elkészített program egy vagy több projektfájlból (.mmp) állhat. Minden elkészített projektfájl nevét egy bld.inf nevű fájlban kell felsorolnunk. Az mmp fájlunkban meg kell adni a fordításban résztvevő forrásfájlokat, fejlécfájlok keresési útvonalát, használt könyvtárakat és egyéb beállításokat. Ha ezek megvannak, kezdődhet a fordítás.

Első lépésben a bldmake paranccsal létrehozunk egy abld.bat fájlt. Az elkészült fájl futtatásával dönthetjük el, hogy emulátorra vagy készülékre fordítunk, vagy hogy debug vagy release verziót szeretnénk. Ezzel az eszközzel készítünk Visual Studio-ra projektfájlokat, illetve távolíthatunk el fájlokat.

Ha készülékre fordítunk, akkor készíteni lehet egy telepítő állományt is. Ezt a makesis nevű paranccsal tehetjük meg, amely létrehoz egy .sis állományt. A sis álllomány elkészítéséhez szükségünk van egy pkg fájlra mely a telepítős(sis) csomag előállításának paramétereit tartalmazza.

Természetesen, ha rendes fejlesztői környezetet használunk, akkor a fordítás megfeleő lépéseit elvégzi helyettünk a program.

WINS (Single process WINdows platform) emulátor

A Symbian alapú szoftverfejlesztés egyik fontos része az emulátor, melyet az epoc.exe paranccsal indíthatunk, és amivel tesztelhetjük programjainkat készülék nélkül.

Az emulátor egy x86 processzorra épül, vagyis nem egyezik meg a készülékek processzorával. Tehát nem bináris szintű, hanem forráskód szintű kompatibilitás áll fenn. Ettől függetlenül képes emulálni a választott készülék paramétereit. Előfordulhat, hogy az adott SDK nem támogat bizonyos telefonfunkciókat.

Különbség az egy valódi eszköz és az emulátor között az, hogy míg a telefonon több folyamat is futtatható egyszerre, addig az emulátoron csak a saját programunk fut. (Mi történik a programunkkal, ha hívás következik be futás közben?). Sok esetben tapasztalhatók erőforrásbeli különbségek is, ilyen pl. az, hogy az emulátoron gyorsabban futhat le a programunk, míg a telefonon lehet, hogy alig bírjuk kivárni a program futását, vagy pl. előfordulhat, hogy memóriaszivárgást nem vesszük észre az emulátor működése során, ami problémát jelenthet a telefon alacsony memóriája miatt. Konklúzió: a programunkat érdemes egy telefonon is tesztelni.

Fájlkiterjesztések

Akik először találkoznak Symbian alapú rendszerrel, azoknak igen furcsa lehet a fájlok sokasága, melyekkel a rendszer dolgozik. Szerencsére a legtöbb fájlt a rendszer automatikusan generálja, vagy csak apróbb kiegészítéseket kell rajta eszközölni. Viszont vannak olyanok is, melyek megírása ránk vár, tehát az egyes fájlok ismerete igen is fontos feladat. Az alábbi táblázatban megtalálhatóak az egyes fájlok, és mellettük egy rövid leírás, hogy mit tartalmaznak, milyen célt szolgálnak.

bld.inf Projektfájlokat felsoroló állomány, melyet a bldmake segédprogram igényel.
.make Fordításhoz szükséges make-fájl, a bldmake kimenete, az abld bemenete.
.mmp Projekt leírására szolgáló projektfájl.
.dsp .dsw Az abld megfelelő hívásával keletkezett Visual Studio project fájlok, workspace fájlok. (Visual studio-val megnyithatók.)
.armi .wins .winc A névhez kapcsolódó platformhoz tartozó make-file.
.h .cpp Hagyományos C++ header- és forrásfájl.
.pkg A makesis segédprogram bemenete, a telepítéshez szükséges leírás található benne.
.sis Symbian telepítőfájl, a makesis kimenete (szerencsés esetben).
.aif Applikációs leíró fájl.
.lib Linkelés (szerkesztés) során a könyvtári rutinokat tartalmazó fájl.
.dll Futás közben betölthető programkönyvtár.
.exe Futtatható fájl, Symbian-ban általában konzolos alkalmazás, ilyet ritkán készítünk.
.mbm Több képet tartalmazó Multi-Bitmap fájl.
.mbg Az mbm fájlokban található képek programból történő használatához szükséges konstansokat tartalmazó fejlécfájl.
.rss Az alkalmazás erőforrásait leíró fájl, viszonylag bonyolult szintaktikával rendelkezik.
.rh Az erőforrásokban használt struktúrákat definiáló fejlécfájl.
.hrh Az erőforrásokkal kapcsolatos (felsorolás jellegű) konstansok includeolásra, mind az erőforrásfájlban, mind a hagyományos C++ fájlokban használhatóak.
.rsg Erőforrások azonosítói, ezek segítségével hivatkozhatunk a C++ fájlokban az erőforrásokra.
.rsc Lefordított erőforrásfájl. Minden GUI alkalmazáshoz kell tartoznia egynek.
.loc Az alkalmazás által támogatott nyelvek fesorolásához használt fájl.
.l*(l01,l02,...) Egy-egy támogatott nyelvhez tartozó fájl, amiben az adott nyelvan találhatók a különböző szövegrészek.


Áttekintő ábra a szerkesztéshez (linker) és a fájlkiterjesztésekhez:
Fájlkiterjesztések