A Pike programozási nyelv

Utasítások, vezérlési szerkezetek

Értékadás, üres utasítás

A Pike-ban az értékadások kifejezések, így lehetőség van a többszörös értékadásra. Az üres utasítást nem kell kiírni. Elég a ; elválasztójelet használni.

Elágazás

Hasonló mint C-ben. Az else-ág nem kötelező.

if ( kifejezés ) utasítás1; else utasítás2;

Ha a kifejezés igaz, akkor uatasítás1, ha nem, akkor utasítás2 hajtódik végre.

Hasonló, mint C-ben, az ágak között break utasítás kell, különben tovább csorog. Használható a Range-operátor is. Ekkor, ha a keresett érték az adott határok közé esik, akkor végrehajtja az ágat.

switch ( kifejezés ) { case konstans1: utasítás1; break; case konstans2: utasítás 2; break; case konstans3 .. konstans4: utasítás 3; break; default: utasítás 5; }

Ciklus

A legegyszerűbb ciklus, amíg a ciklusfeltétel igaz, addig hajtja végre a ciklusmagot:

while ( kifejezés ) utasítás;

A while speciális esete. Először végrehajtódik az inicializáló_utasítás, utána a kifejezést kiértékeli, és ha teljesül, akkor végrehajtódik a ciklusmag, majd növelő_utasítás.

for ( inicializáló_utasítás ; kifejezés ; növelő_utasítás ) utasítás;

A while hátultesztelős változata, azaz a ciklusmag egyszer mindenképpen lefut:

do statement; while ( expression );

A for speciális esete: a megadott tömb összes pozíciójára végrehajtja a ciklusmagot.

foreach ( tömb_kifejezés, változó ) utasítás ;

A változóba teszi be az aktuális értéket.

A ciklusok futását megszakíthatjuk a következő utasítások valamelyikével:

break;

A ciklus futását teljesen megszakítja, a program futása a ciklus után folytatódik.

continue;

Csak a ciklusmagból lép ki, majd újra kiértékeli a ciklusfeltételt.

return;

Nem csak a ciklusból lép ki, hanem a függvényből is amiben az fut. Ha főprogramban adjuk ki a return-t, akkor a program futása befejeződik. A return paraméterezhető, a paraméter a visszatérési értéket adja meg.