A GLSL-ben írt programok nem önálló alkalmazások, szükség van egy fő alkalmazásra, amely az OpenGL API-t használja. Az OpenGL API nagyon sokféle platformon elérhető, mint például Windows, Linux, Mac OS X ...
Több nyelvből is elérhető az OpenGL, például: C, C++, C#, Delphi, Java és még sok más nyelvből is.
A GLSL programok stringek, amelyeket a fő alkalmazásnak kell elküldenie a grafikus kártya driverének a megfelelő OpenGL API függvénnyel. A driver ezután lefordítja a shadert. A shadert közvetlenül megadhatjuk az OpenGL megfelelő függvényének, vagy fájlból is beolvashatjuk a forráskódot, majd a beolvasott string-et adjuk át a megfelelő OpenGL függvénynek, amely elküldi fordításra a string-et.
Az OpenGL API tartalmaz egy olyan függvényt, amely összeszerkeszti a lefordított shader-eket, továbbá lehetséges paramétereket is átadni a shaderek-nek a megfelelő függvénnyel.
Az OpenGL 2.0-ás verziójától kezdve a shader-eket kezelő függvényeket már alapból tartalmazza, míg a korábbi verziókban az ARB kiterjesztések használatával voltak elérhetőek. Az OpenGL 3.2-től kezdve már támogatja a vertex és fragmen shaderek-en felül a geometry shader-t is, a 4.0-ás verziótól pedig a tesselation shaderek-et is.
Az OpenGL jelenleg a 4.2-es verziónál tart, a GLSL pedig a 4.20.6-os verziónál.