A LotusScript programozási nyelv

Munka a scriptekkel

Az eseménykezelésről

Mint már említettük a LotusScript nyelv mindig egy adott Lotus szoftverbe integrált módon jelenik meg (sosem önállóan), így segítve, hogy a makróknál jóval bonyolultabb scripteket hozzunk létre, ezzel téve egyedivé az alkalmazásainkat.

Azt is említettük már, hogy az egyes Lotus szoftverek saját, egyedi osztályhierarchiával rendelkeznek, ebből következik, hogy egyedi objektumokat kínálnak számunkra. Ezeket felhasználhatjuk saját alkalmazásainkban. Minden egyes objektumnak saját eseményhalmaza van. Amikor LotusScriptben programozunk végülis ezekhez az egyes eseményekhez adjuk meg az ún. "Event Script" -et (esemény scriptet), vagyis az adott eseményre adott válasz reakciót. Például amikor a felhazsnáló megnyom egy vezérlőgombot, a LotusScript lefuttatja azt a scriptet, ami a vezérlőgomb "click" eseményéhez van rendelve.

A scriptek fordítása

A futtatás előtt egy alkalmazást le kell fordítani. A fordítási időben a LotusScript megkeresi a fordítási hibákat és ha van, azt jelzi felénk. Amennyiben kijavítottuk a hibákat újra meg kell kísérelni a fordítást.

Script könyvtárak készítése és használata

A script könyvtárak különálló, több helyen felhasználható lefordított script modulok. A script tartalmazhat deklarációkat, eljárásokat, függvényeket illetve osztályokat. A script könyvtárak egyes Lotus szoftverek esetén kimenthetők külön .LSO állományokba, míg mások ezt nem teszik lehetővé, és csak az adott Lotus szoftveren belül érhetők el az elkészített könyvtárak. Az elkészített könyvtárakat a scriptben elhelyezett Use kifejezéssel tölthetjük be.

Debuggolás

Mint mindig, a debugger segít nekünk az alkalmazásunkban lévő logikai hibák felfedezését. Akkor van rá szükség, ha az alkalmazásunk fordítása közben nem, de futási idő alatt kaptunk hibát, vagy csak egyszerűen nem azt eredményezi az alkalmazásunk futása amit mi akarunk. A következőkre van lehetőségünk: