Az Objective-C programozási nyelv

Helyesség

A nyelv nem támogatja a formális helyesség-ellenõrzõ eszközök használatát. A programok helyességének biztosítását így tesztelés, vagy debuggolás segítségével tehetjük meg.

A tesztelésre több lehetõség van. Az NSLog parancs segítségével a program futása közben log üzeneteket írhatunk ki a konzolra, vagy tetszõleges fájlba. Futásidejû ellenõrzések és exception-ök segítségével biztosíthatjuk a program megfelelõ pontjain az adatok helyességét. Használhatunk egy Unit Testing könyvtárat is (pl. OCUnit, Unitkit), amelyekkel egységtesztelést végezhetünk, azaz minden objektum minden metódusát külön-külön több használati esettel is letesztelhetünk. A teszteseteket ezután minden fordításnál lefuttatja számunkra a fejlesztõkörnyezet, így könnyítve a program fejlesztését és ellenõrzését. Készíthetünk általános teszteseteket, amelyek valamilyen adatforrásból több adatra is lefuttatják ugyanazt a kódot, illetve érdemes olyan teszteseteket is létrehozni, amik az érvénytelen adatokra adott választ ellenõrzik.

Összekapcsolt objektumok esetén érdemes a nem tesztelt objektumokat úgynevezett Mock, azaz hamis objektumokkal helyettesíteni, amik egyszerûsített mûködést valósítanak meg, elõre ellenõrzött adatokat eredményül adva a hozzájuk küldött üzenetekre.

A debuggoláshoz használhatjuk egyrészt a Cocoa fejlesztõkörnyezetét, az XCode-ot, illetve Linux alatt a gdb-t. Ezek segítségével parancsonként léptetve ellenõrizhetjük a program futtatását.