A StarLogo programozási nyelv

Bevezetés

Chapter 1
StarLogo egy programozható modellező környezet decentralizált rendszerek kutatására, mint például madárrajok, közlekedési dugók és hangyabolyok. Speciálisan tanulók számára készült.

A központosítatlan rendszerekben szabályos viselkedésformák fordulnak elő központi irányítás nélkül. Kutatók egyre gyakrabban választanak decentralizált modelleket a szervezetekhez és technológiákhoz, amiket konstruálnak az egész világon, illetve az elméletekhez, melyeket konstruálnak magárol a világról. De sokan visszautasítják ezen ötleteket, ott is feltételezve a központi irányítást, ahol az nem létezik (például helytelenül úgy gondolják, hogy a madárrajoknak vezetőik vannak). A StarLogo azért készült, hogy segítse a tanulókat (illetve a kutatókat) új gondolkodásmódok kifejlesztésében, és a fent említett renszerek megértésében.

A StarLogo a Logo programnyelv kiterjesztése. A Logo nyelv hagyományos verzióiban rajzok és animációk készíthetőek azáltal, hogy egy grafikus "teknőc"-nek adunk utasításokat számítógépünk képernyőjén. A StarLogo kiterjeszti ezt a gondolatot azzal, hogy lehetové teszi teknőcök ezreinek párhuzamosan történő programozását. Ezenfelül a StarLogo a teknőcöket körülvevő világot is aktívvá teszi: a "parcellák", földdarabkák is programozhatóak, melyek a teknőcök környezetét építik fel. Teknőcök és parcellák kölcsönösen hathatnak egymásra. Például utasíthatjuk arra a teknőcöket, hogy szaglásszák körül a világot, és változtassák meg a viselkedésüket attól függoen, hogy mit találtak az alattuk levő parcellákon. A StarLogo kiváltképp alkalmas komplex decentralizált rendszerek modellezésére, melyek eddig kevéssé voltak elérhetőek azok számára, akik nem rendelkeztek komolyabb programozói tudással.

Ez a dokumentum egy rövid bemutató a StarLogo Java verziójáról.