Maya Embedded Language

Bevezetés

A MEL rövidítés, a Maya Embedded Language-ból (Maya-ba ágyazott nyelv) származik. A Maya tulajdonképpen egy computer grafikai és animációs szoftvercsomag, mely segítségével valószerű képeket és animációkat készíthetünk. A MAYA első verzióját a Silicon Graphics tulajdonában lévő Alias|Wavefront nevü cég 1998-ban dobta piacra. Ekkoriban már több, igen neves hasonló szoftver létezett (Softimage, 3d Studio, Renderman). A Maya mégis rövid idő alatt igen szép karriert futott be, ami annak volt köszönhető, hogy ez volt az első olyan komplex rendszer, amely egyesítette szinte az összes akkoriban létező funkciót amelyek a legbonyolultabb komputer animációs feladatok megoldását is lehetővé teszik. Napjainkra a Maya piacvezető vezető pozícióba került, amit az is mutat, hogy nagy sikereket elért filmek készítéséhez is ezt használták (pl. Csillagok háborúja legújabb epizódok, Gyűrűk ura, Mátrix, Pókember stb.). A Maya további erőssége egy saját, beépített parancsnyelv, mely még dinamikusabbá teszi ezt a rendszert. Ez a parancsnyelv a MEL. A MEL a Maya szerves része, olyannyira, hogy programon belül is számos funkció MEL-ben lett megírva.

A Mel a C nyelvre épül, de egy csomó olyan egyszerűsítést is tartalmaz, mely, egy a programozásban kevésbé járatos komputergrafikus számára is könnyen elsajátíthatóvá teszi. Sajnos ezek az egyszerűsítések egy gyakorlott programozónak inkább bosszúságot okozhatnak.

A MEL nyelv elsősorban háromdimenziós és animációs problémák megoldására íródott, ezért számos, más nyelvben ritkán előforduló érdekességgel találkozhatunk benne.