A szoftverfejlesztés kezdeti időszakában a fő cél az adott számítógép irányítása volt, ami erősen platformfüggő kódokat eredményezett. Emiatt, valamint a rohamosan változó architektúra miatt gyakorlatilag minden fejlesztést az alapoktól kellett kezdeni, hiszen nem lehetett felhasználni a korábbi eredményeket.
Ennek hatékonyságcsökkentő hatását természetesen a szoftverfejlesztő cégek is felismerték, ezért egyre inkább elterjedtek a platformfüggetlen programozási nyelvek. Ezzel megkezdődött a forráskódok méretének és mennyiségének robbanásszerű növekedése, hiszen a fejlesztők gyakorlatilag korlátlanul felhasználhatták a korábbi eredményeket, és csak az újításokat kellett hozzáragasztaniuk az akár mások áltat már elért eredményekhez.
Ezen jelentősen megnövekedett kódmennyiség két új problémát is okozott a cégeknek: a kód megismeréséhez és karbantartásához szükséges költségek is drasztikusan emelkedni kezdtek. Különösen igaz volt ez a valós idejű rendszerekre, melyek jellemzően nagyon erősen dinamikusak, azaz nehéz csupán kód alapján megérteni őket, hiszen működés közben látható csak a működésük, nagyon erősen eseményvezéreltek.
Ezen nehézségeket felismerve, egy 15 tagú, cégeket és nemzeteket - köztük olyan óriásokat mint a Motorola, az Ericsson vagy a BellCore – tömörítő csoport megegyezett az SDL kifejlesztésében. A projekt fő célja egy valós idejű rendszerek fejlesztésére és magas szintű áttekinthetőségre, érthetőségre optimalizált leírónyelv létrehozása volt.
A nyelvet azóta is folyamatosan fejlesztik, beleépítve a programozási nyelvek fejlődésének hatásait. A főbb kiadások:
Így mára az SDL egy rendszerek specifikálására és leírására használt objektumorientált, formális nyelv.
Jelenleg két főbb fejlesztési iránya létezik, az egyik az objektum modellezéshez (pl. UML) közelíti a nyelvet, míg a másik irány az implementálás-orientáltság szempontjából fejleszti az SDL-t.
Az SDL mind szöveges, mind grafikus módon szerkeszthető, ezen leírás a grafikus szerkesztés oldaláról közelíti meg a nyelv bemutatását.