Az XNA Studio az első termék, ami a szoftveróriás most
kibontakozó XNA kezdeményezésének keretében jelent meg.
Az XNA ötlete elsőként kb. 2004-ben került nyilvánosságra
-- az akkor ismertetett információk szerint a cél, hogy
Windows-alapú PC-ken, a jelenlegi, és az új Xboxon is
ugyanazokkal az eszközökkel lehessen játékokat fejleszteni.
Az XNA Studio a Visual Studio 2008 Team Systemre épül,
ami a Microsoft fejlesztőeszköz-családja.
Ezek után nem volt meglepő, hogy a Visual Studio
közel egy évet késett, hiszen kiderültek a vállalat tervei
a szoftver felhasználásának kiterjesztésére: a produktívabbá
tett fejlesztői környezet, csoportmunka-eszközökkel,
fejlesztési folyamat-támogatással, a DSI (Dynamic Systems Initiative),
valamint a szoftvergyár koncepció kihasználására alkalmas
modulokkal bővült.
Az XNA Studio a Visual Studio 2005 Team System valamennyi
csoportos munkát megkönnyítő képességét felhasználja,
ezáltal lehetővé teszi, hogy a programozók, a játék-
és pályatervezők, a grafikusok, a tesztelők és a menedzsment
közti kommunikáció hatékonyan működjön. A rendszerben egy
új, egységes fájlformátum támogatása is megjelenik, ami a
játékok által használt állományok tárolására szolgál majd.
A játékfejlesztéshez szükséges keretrendszerek megjelentetésére
egyre nagyobb igény mutatkozik, hiszen az új konzolok grafikai
képességei a jelenleginél nagyságrendekkel részletesebb képek
és modellek megjelenítését teszik lehetővé -- ez viszont
sokkal több kód megírását is jelenti egyben. Ezzel egyidőben
a konzolok és a PC-k általános célú számítási kapacitása is
megnőtt, ezáltal a mesterséges intelligencia és a játékok
logikai felépítése terén is nagyobb szabadsága lesz a
fejlesztőknek és a tervezőknek. A kiadók jogosan tartanak attól,
hogy az új konzolokra történő fejlesztés a szoftverek elkészítésének
költségeit jelentősen növelhetik.
A Microsoft illetékesei saját elmondásuk szerint az XNA-től azt
várják, hogy a fejlesztés egyszerűbbé tételével az Xbox 360-ra készülő
játékok közel azonos áron lesznek előállíthatóak, mint a
régebbi Xbox esetében.
A lépés teljesen érhető, hiszen a Microsoft Windows platformjának
elterjedésében is nagy szerepet játszott annak egyszerű programozhatósága
-- ezt a konzolokra is kiterjesztve várható, hogy a szoftveróriás
hamar megnyeri a játékfejlesztők jelentős részét is.
"A vásárlók igényeinek hihetetlen megnövekedése hatalmas nyomást
jelent a játékokat fejlesztő csapatok számára. Az igazi kihívás,
hogy integráljuk a teljes fejlesztési folyamatot, hogy a játékok
tartalmi állományainak és forráskódjainak elkészítése és átírása
a lehető legkevesebb munkával járjon. Ezáltal a fejlesztők
felismerhetik céljaikat, és magasabb színvonalú játékokat tudnak
sokkal gyorsabban létrehozni" -- közölte Chris Satchell, a Microsoft XNA menedzsere.
A Microsoft a bejelentést a San Franciscóban megrendezésre kerülő
játékfejlesztői konferenciának kezdetén történt meg. A rendezvényen
a Microsoft mellett a rivális konzolgyártók, így a Sony és a Nintendo
is újabb információkkal szolgál az új generációs játékkonzolokról.