Macromedia Flash ActionScript 2.0 és ActionScript 3.0

Készítők

Steve Jobs: Gondolatok a Flash-ről

2010 áprilisában Steve Jobs, az Apple igazgatója nyílt levélben osztotta meg saját véleményét az Adobe Flash szoftveréről, hogy tisztázza az Apple és az Adobe közti kapcsolat kérdését és a Flash hiányát az iPhone OS operációs rendszerből. Gondolatait 6 pontba szedte, melyek igencsak elgondolkodtatóak és talán az Adobe is megfontolja ezeket a gondolatokat.

1 - Nyitottság

Jobs elmondása szerint az Adobe termékek 100%-ig az Adobe kezében vannak és teljes mértékben az Adobe által vannak felügyelve. A Flash-t ezáltal (és a többi terméket is) zárt rendszernek nevezhetjük.

Az Apple-nek szintén vannak magántulajdonban lévő termékei, viszont úgy gondolja, hogy az összes webes szabványnak nyíltnak kell lennie. Így a Flash helyett az Apple a inkább a HTML5, CSS és JavaScript mellett döntött. Ezek egytől egyig nyílt szabványok. Jobs szerint a HTML5 lehetőséget biztosít a fejlesztőknek arra, hogy szabványos keretek között készítsenek animációkat a nélkül, hogy bármilyen más, 3rd party plugin -ra kelljen támaszkodniuk.

2 - a teljes web

Az Adobe szerint a weben fellelhető videók 75% -a Flash formátumú (pl. YouTube). Így az Apple termékeken a felahasználó nem fog hozzáférni a "teljes web" -hez. Jobs úgy véli, hogy szinte az összes videó elérhető a modernebb, H.264-es formátumban, így megtekinthető az iPhone OS-t használó eszközökön is.

3 - megbízhatóság, biztonság, teljesítmény

Jobs szerint ez a három dolog, melyben a Flash igencsak el van maradva. A Symantec statisztikái kimutatták, hogy a Flash jelentette az egyik legnagyobb biztonsági rést az egyes rendszerekben. Másrészt, a Mac -ek összeomlásának a Flash az első számú okozója. Mindezek után pedig a mobil eszközökön való teljesítményt is kifogásolja Jobs. Elmondása szerint a Flash már két éve próbál teljesítményt optimalizálni, de nem sikerül nekik.

4 - akkumulátor élettartam

Az akku élettartam növeléséhez a mobil eszközöknek hardveresen kell dekódolni a videókat. Annak ellenére, hogy a Flash már támogatja a H.264 -ot, a legtöbb Flash weboldal régebbi dekódereket használ, ami azt eredményezi, hogy szoftveres támogatással kell futniuk, mivel nincsenek implementálva a mobile chip-ekben. Ez körülbelül felére csökkenti az akkumulátor éllettartamát.

5 - érintés

A Flash eredetileg PC-re és egérre volt tervezve, nem pedig az érintőképernyőkre. Épp ezért, napjaink legtöbb Flash-es webalkalmazása PC-re íródott, melyeket a fejelsztőknek át kell írnia. Jobs szerint a fejlesztők meg fogják fontolni a modern technológiák használatát (HTML5, CSS, JS) és áttérnek rájuk.

6 - a lefontosabb érv

Jobs nem akar egy third party réteget berakni az alkalamzások és a platform közé. Ez számtalan hátránnyal járna. Egyszerűen azt akarja, hogy a fejlesztők a platformra támaszkodva a legjobb alkalmazásokat írják. Ezzel mindenki nyer.

A Flash egy platform független fejlesztői eszköz. Nem megfelelő az Apple-nek, mert az Adobe célja nem az, hogy segítse a fejlesztőket a legjobb iPhone, iPod és iPad alkalmazások elkészítésében. E mellett pedig az Adobe szörnyű lassan adoptál az Apple platformot támogató újításokat a Flash-be.

Konklúzió

Flash a PC világra készült. Sikeres üzletet jelent az Adobe-nak és érhető, hogy miért próbál a PC-ken túl is terjeszkedni vele az Adobe. Viszont a mobil világ az alacsony fogyasztásról, érintőképernyőkről és nyílt webes szabványok alakalmazásáról szól. Mindezekben a Flash elégtelennek bizonyul.

Az új, nyílt szabványok, úgy mint a HTML5, győzedelmeskedni fognak a mobil és PCs világban egyaránt. Jobs szerint, az Adobe-nak inkább a jövőre kellene koncentrálnia és HTML5 eszközöket fejlesztenie, nem pedig az Apple-t kritizálnia amiért a múltat maga mögött akarja hagyni.

Flash és HTML5

Összehasonlítás

A HTML5 a Flash egy alternatívájaként használható. Mindkettő tamáogatja audiók és videók lejátszását, és mindkettővel lehetőségünk van vektorgrafikus rajzok készítésére. Ahhoz, hogy animáljuk a HTML elemeket, természetesen a HTML5 magában nem elég. CSS és JavaScript szükséges hozzá.

Jelenlegi állapot

A Flash 1996 óta létezik és ezáltal 98% -os részesedést szerzett az adott területen. A legújabb Flash player már MS Windows, Mac OS X, Linux és Android platformokon is fut.

Ezzel ellentétben a HTML5 igencsak fiatal technológia, 2003-ban kezdték el kidolgozni a HTML5 specifikációt és a szabvány még ma is tartalmaz hibákat. 2011 márciusára már számos böngésző támogatta (Internet Explorer, Opera, Firefox, Chrome, Safari, Opera) viszont a legtöbb felhasználó még régebbi böngészőket használ.

Kihasználtság

Jelenleg az Adobe szerint a legnagyobb weboldalak 85%-a használ Flash-t, web videók 75%-nak a lejátszásához Flash Player-t használnak és a webes játékok 70%-a Flash alapú. Ezzel ellentétben csupán néhány, nagyobb videó megosztó oldal (YouTube, Vimeo és a blip.tv) implementálta a HTML5 video támogatást.

Teljesítmény

Felhasználók egy része (főleg a Mac OS X és Linux használók) panaszkodtak a viszonylag nagy CPU kihasználtság miatt. A Flash plugin ugyanis nem használta ki a GPU-t. Az Adobe javította a problémát. Sőt, az AS3.0 méginkább megnöveli a kódvégrehajtás gyorsaságát, ennek köszönhetően akár 10x gyorsabban futnak az AS3.0-s alkalmazások. Természetesen ehhez az AS2.0 -s alakalmazásokat át kell írni.

Fejlesztői támogatás

Egy Flash alkalmazás létrehozása meglehetősen könnyebb feladat, mint egy olyan webalkalmazás elkészítése, melyhez HTML, CSS és JavaScript tudás szükséges. Ezzel szemben, viszont, az Adobe eszközök drágák. Nyílvánvalóan időbe fog telni mire a HTML5 -höz elgendő fejlesztői eszköz fog megjelenni. Az elsők már megjelentek, pl.: Hype

Platformfüggetlenség

A Flash jó támogatást nyújt arra, hogy platformfüggetlen alkalmazásokat készítsünk. Az Adobe elmondása szerint a HTML5 esete már nem ilyen egyszerű. Különböző böngészők különböző módon értelmezik majd a HTML5 kódot, ezért a fejlesztőknek folyamatosan arra kell koncentrálniuk, hogy ugyanúgy jelenjenek meg az alkalmazások minden böngészőben. Sőt, bizonyos böngészőkben eleve meg kell majd tagadni a futást vagy pedig lecsupaszított alkalmazást kell írni.

Search Engine Optimalizálás

Elmondható, hogy az egyes keresőmotorok egyaránt boldogulna a Flash ill. a HTML5 alkalmazásokkal is.

Flash HTML5 konverzió

Az Adobe megpróbálja megoldani a problémákat. Egyik ilyen lépése a Wallaby kifejlesztése. A HTML5 erősödésével egyre több megrendelő olyan alkalmazásokat rendel a fejlesztőktől, melyek bárhol képesek futni, beleértve az olyan platformokat, ahol nem áll rendelkezésre Flash. A Wallaby megoldás azon fejlesztők számára, akik sok-sok éves munka során a Flash-ben megszerzett tapasztalatokat nem akarják veszni hagyni. Segítségével a Flash animációk és rajzok HTML5 formátumúvá konvertálhatóak. A konvertálás után egy HTML5 weboldalt kapunk, melyet tovább szerkeszthetünk egy szokásos weblap szerkesztőben.