A VCL mellé újonnan bevezetett FireMonkey könyvtár segítségével a Windows mellett Apple Mac OS X, Apple iPhone, iPod Touch és iPad rendszerekre is lehet könnyedén fejleszteni. Az így készült Apple mobile alkalmazásokat fel lehet tölteni az Apple App Storage-ra, mely az Android Market (mostani nevén: Google Play)-hez hasonló "web-shop".
Sajnos a FireMonkey-VCL konverzió nem lehetséges, mivel a platformfüggetlenség miatt a FireMonkey nem a Windows üzenet kezelési rendszerén alapszik.
Hogyan cseréljünk fejlesztés közben platformot: a Project Explorer-ben van egy új lehetőség: Target Platforms, az éppen fejlesztett alkalmazáshoz hozzá lehet adni új platformot és egy recompile után az alkalmazás le is fordult másik platformra.
Támogatja a HD felbontású és a 3D-s alkalmazásfejlesztést, "RAD" C++ illetve Delphi nyelven is programozható.
Leginkább üzleti célú alkalmazásnak szánták, mondván sokkal könnyebb az ügyfélnek bemutati pontosan azt, amit el akarunk készíteni, mint csak beszélni róla.
Prezentációkat is könnyedén le lehet ezzel az eszközzel programozni, a 3D objektumok is animálhatók, és ez az animáció a jól ismert Macromedia Flash MX-hez hasonlóan idosávon szerkesztheto.
A FireMonkey-val fejlesztett szoftverek nagyon jól ki tudják használni mind a CPU-t, mind a GPU-t (a grafikuskártya dedikált processzora), így maximális élményt kínál a fejlesztoknek és a szoftverterméket használóknak egyaránt. A grafika tuéles és gyors, köszönhetoen a GPU-n alapuló fejlesztés-támogatásnak.
A hivatalos bemutató szöveg szerint ezzel már bármi lefejlesztheto, csak a képzelet szab határt.
Tartalmaz egy új eszközpalettát kifejezetten a HD felbontású fejlesztések megkönnyítése végett, a fejlesztok könnyen tudnak örököltetni ezekbol a beépített objektumokból és így kialakítani saját HD minoségu UI-elemeket. Persze ezek mellett rengeteg vezérlo letöltheto a fejlesztoi fórumokról és egyéb "3rd party" helyekrol.
A 3D-s megjelenésrol annyit kell tudni, hogy textúrát is fel lehet húzni az objektumokra, melyek szintén vektorgrafikusak, tehát szintén nagyon jó minoségu kicsi vagy nagy textúrázott objektumokat készíthetünk. A textúra egy teljes felület egy 3D-s objektumon, olyan mint egy ruha, könnyen cserélheto, méretezheto, torzítható. Az a legnagyobb elonye, hogy nem kell egy objektumot körbepakolni valamilyen képi felülettel, ügyelve az illesztésekre, hanem egyszeruen leképezodik.
A FireMonkey-ba beépített ImageFX motornak köszönhetoen nem kell a képi feldolgozást megírni komplex programozással, sot a megvalósult animáció nem a CPU-t terheli, a GPU utasításaitra fordít. A képi szerkeszto rész teljesen kidolgozott, olyan mint egy PhotoShop alkalmazás. A képeken filtereket, árnyékolást és szinte mindent el lehet végezni, tehát nem kell semmilyen grafikai eszközzel elokészíteni a felhasználandó képeket a programozáshoz.
Vannak elore elkészített prototípusok is, tehát a meglévo objektumokat, 3D elemeket, animációkat, vizuális effekteket meg lehet nézni, ezek önálló, futó alkalmazások, és egy az egyben felhasználhatók az általunk készítendo alkalmazásba.
A kialakított felhasználói felületek teljesen testreszabhatók. A beépített megjelenési stílusok vektor grafikusan készültek, így teljes mértékig zoomolhatóak, azaz a méreteik könnyedén változtathatók a kép minoségének megtartása mellett, bármilyen eszközön.
A testreszabható megjelenés mellett van lehetoség beépített operációs rendszer stílust is használni, tehát megtarthatjuk a Win7, iOS vagy Mac OS X saját stílusát változtatás nélkül is.
Az adatkapcsolatokat is magas szinten kezeli az alkalmazás, támogatja a felhokhöz, adatbázisokhoz, mobileszközökhöz való csatlakozást. Kliens és szerver megoldások egyaránt készíthetok vele.
A beépített adatbázis-támogatás például a következok típusokat támogatja: MS SQL Server, Oracle, IBM DB2, MySQL, Sybase, Informix, InterBase és Firebird.
Készíthetok vele olyan alkalmazások, melyek a FireMonkey-ban megírt alkalmazás szolgáltatlásait használhatják, ilyen beépített "konnektorok" például Web, .NET, PHP, Mac, Windows, iOS, Android, Blackberry, Windows Phone és JSON/RPC.
Bőveben tehát a FireMonkey egy új GUI keretrendszer. Lecseréli a korábban használt VCL-t (Visual Component Library) annak érdekében, hogy támogassa a cross-platformitást. Nem összekeverendő, a VCL sokkaltöbb mint egy GUI keretrendszer, melynek nem-vizuális elemei terrmészetesen elérhetőek a FireMonkey alkalmazásokból is. Ehhez hasonlóan a DBExpress is elérhető maradt.